BLOG

20220104-STATUSPRO-97

Jong talent, hoe spreek je ze aan?

De krappe arbeidsmarkt dwingt bedrijven steeds meer te kijken naar jong talent. Dit zijn meestal net afgestudeerde professionals, jongeren die geboren zijn tussen 1980 en 1995. Deze doelgroep wordt ook wel Millennials genoemd. Naast de Millennials heb je ook Generatie Z. Dit zijn jongeren geboren tussen de jaren 1996 en 2015. Men categoriseert deze twee groepen ook als de digital natives, waarheidszoekers en ambassadeurs van duurzaamheid. Om aantrekkelijk te worden voor zulk talent zullen bedrijven zich moeten aanpassen. In deze blog geven wij 7 tips om jezelf als bedrijf of organisatie aantrekkelijk te maken voor jong talent.

1. Zorg voor een duidelijke en échte identiteit
We leven in een tijd waar werk en privé steeds meer verweven zijn, voor de nieuwe generatie aan talent is het daarom belangrijk dat bedrijven een duidelijk identiteit ontwikkelen. Medewerkers zijn de visitekaartje van een bedrijf. Het identiteit van het bedrijf moet daarom passen bij dat van de medewerker. Dit gebeurd wanneer de medewerker de identiteit van een bedrijf begrijpt en steunt.

Voor de nieuwe generatie aan talent hecht veel waarde hieraan. Deze generatie ie ook moeilijk voor de gek te houden. Ze hebben veel informatie tot hun beschikking en geloven daarom niet in mooie woorden. Bedrijf moeten daarom hun kernwaarden naleven. Dat is wat deze groep overtuigd

2. Geef aandacht aan doelen en betekenis
De nieuwe generatie is doelbewust. Zij zoeken daarom een werkgever die bereid is om die (eigen) doelen te realiseren. Deze doelen gaan dan ook veel verder dan primaire voorwaarden zoals salaris en vakantiedagen; het werk moet óók bijdragen aan een betere toekomst. Denk bijvoorbeeld aan het verminderen van de C02-uitstoot.

3. Maak verbinding op alle fronten mogelijk
De nieuwe generatie is hongerig en wil leren van senior collega’s. Bedrijven kunnen dit stimuleren door meer verbindingsmogelijkheden te faciliteren. Zeker met het vele thuiswerken is verbinding faciliteren een belangrijke voorwaarde. Dit heeft ook invloed op de sfeer binnen een organisatie.  Er zijn verschillende leuke opties om de band tussen medewerkers of met de organisatie te versterken. Bedrijven kunnen events organiseren waarbij nieuwe medewerkers speeddaten om zo sneller te integreren in de organisatie. Dit kan zowel offline als online uitgevoerd worden.

4. Besteed aandacht aan persoonlijke- en organisatieontwikkeling
Bedrijven die open staan voor suggesties voor vernieuwing of versnelling in de organisatie en daar daadwerkelijk iets mee te doen, worden gewaardeerd door de nieuwe generatie. Het gaat bij deze generatie niet alleen om persoonlijke ontwikkeling, maar ook over het maken van impact en bijdragen in de ontwikkeling van de gehele organisatie

5. Spreek je waardering uit
Jong talent hecht veel waarde aan hun groei. Het is daarom belangrijk dat bedrijven dat stimuleren. Dit kunnen ze realiseren door te laten zien dat er aandacht is het voor het werk van een medewerker of als er wordt geïnvesteerd in het coachen van de medewerkers. Medewerkers die aan hun lot worden overgelaten voelen zich logischerwijs minder gewaardeerd, minder verbonden met de organisatie en zijn daardoor ook minder gemotiveerd.

Daarnaast is het belangrijk dat de medewerkers voldoende beloond worden, wanneer een mooie prestatie geleverd wordt. Dit hoeft niet altijd in de vorm van geld worden besteed. Publieke credits in de vorm van een post op Slack, Zoom of ander intern medium kunnen worden ingezet om medewerkers te belonen.

6. Zorg voor een werkomgeving die motiveert en inspireert
De nieuwe generatie kan goed omgaan met vrijheid en verwacht dit ook van een werkgever te krijgen. De coronapandemie heeft geleid tot een hele nieuwe manier van werken die perfect past bij de nieuwe generatie: hybride, met veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Steeds meer bedrijven geven medewerkers de vrijheid om te kiezen of zij thuis, op kantoor of in een combinatie van beide willen werken. Dit is een ontwikkeling wat door de nieuwe generatie wordt omarmd.

 

Status Pro is continue bezig om jonge professionals aan te trekken en te verbinden aan hun volgende uitdaging. Ben jij benieuwd hoe wij jou kunnen ondersteunen in het aantrekken van (jong) talent? Neem via 0172 18 66 36 28 contact met ons op.

Bron: Consultancy.nl