BLOG

NVP0002
Image from iOS (20)
NVP0001

Estafano van Aanholt bouwt met visie en inzet aan zijn droom

De eerste editie van het jaar van het NVP Magazine is uit, met hierin een interview met niemand minder dan Managing Director bij Status Pro, Estafano van Aanholt. Het volledige interview met Estafano verscheen 2 april 2021 in print in de april-editie van NVP Magazine.

Estafano van Aanholt (38) is het predicaat Young Professional inmiddels ontstegen. Maar hij had als schoolverlater wel een duidelijke route voor ogen. Eerst werkervaring opdoen en daarna een eigen bedrijf starten. “Ik werd voor gek verklaard: het was ook nog eens crisistijd.”

Zo begon het: aan de keukentafel, met laptop en telefoon. Baan opgezegd, nog geen klanten, maar wel een visie op arbeidsbemiddeling. “Mijn eerste stap was het maken van een lijst met sterke merken zoals Telfort Zakelijk, Shell en KPN. Het is lastiger om daar binnen te komen, maar dat soort klanten zet je wel op de kaart. Bovendien zijn dit soort organisaties altijd op zoek naar nieuw talent, in tegenstelling tot de bakker op de hoek.”

PIONIEREN
“De eerste vijf jaar was echt pionieren. Nu heb ik twee vestigingen met totaal veertien medewerkers, allemaal met uitgebriede vakkennis van hun domein. Er zijn circa dertig medewerkers gedetacheerd bij klanten. Sinds januari zijn er twee franchisenemers die eigen vestigingen opzetten. Daar ben ik best trots op.”

Toeval
“Dat ik in de arbeidsbemiddeling terecht ben gekomen is eigenlijk toeval, dankzij de stage van mijn opleiding commerciële economie. Het vakgebied past mij goed; in de privésfeer hielp ik iedereen al met sollicitatiebrieven, cv’s en het voorbereiden van gesprekken. Het werk ligt mij en ik haal er plezier uit. Mijn grootste passie is voetbal en ik wilde een bemiddelingsbureau in het profvoetbal starten. Dat is een lastige markt, dus ik besloot om met Status Pro eerst op de ‘gewone’ arbeidsmarkt te starten.” Estafano werkt vanuit het principe ‘domeinspecialist’ en focust op de sectoren IT, logistiek en financieel.

WERKERVARING
Na zijn mbo-studie overwoog Estafano een vervolgopleiding aan de Johan Cruijff Academy, vanwege zijn voetbalpassie. Uiteindelijk kiest hij voor de hbo-studie Commerciële Economie, omdat die breder is van opzet. Hij doet als Accountmanager werkervaring op bij Nespresso en NIG ICT Services (nu DPA Professionals). Bij de laatste studeert hij af en blijft hij hangen om ervaring op te doen. “Ik wilde eerst ondervinden hoe het eraan toegaat in een bedrijf. NIG was een detacheringsbureau en ik heb daar ontzettend veel geleerd.”

CLICHÉS
“Met de kennis van nu had ik dingen wellicht anders gedaan. Alle clichés over ondernemerschap zijn waar. Alles in één keer goed doen is niet reëel. Bovendien heb je die lessen ook nodig. Ironisch genoeg bleek het aantrekken van de juiste mensen nog het lastigste; dat heb ik echt moeten leren. Ik heb ervan geleerd dat je vooral bij jezelf moet blijven; je eigen koers bepalen en je intuïtie volgen. Delegeren is goed, moet ook, maar aan het einde van de rit ben je zelf verantwoordelijk.”

Vier jaar geleden zag Status Pro Sport het levenslicht. “Het was het goede moment om in het profvoetbal aan de slag te gaan. De organisatie stond en ik was er klaar voor.” Hij hanteert dezelfde uitgangspunten als bij zijn andere bedrijf: het juiste businessmodel gecombineerd met een professionele aanpak en kennis van de sector. “Aangevuld met onze kernwaarden eerlijk en transparant en de wil om hard te werken. Inmiddels hebben we een mooie portfolio opgebouwd.”

Bron: NVP Magazine