BLOG

20220104-STATUSPRO-49
20220104-STATUSPRO-52

Handige tips voor een authentieke werkplek

Voor de pandemie, was het relatief eenvoudig om strakke grenzen tussen ons persoonlijke en professionele leven te houden, maar de pandemie heeft daar verandering in gebracht. Nu hebben mensen hun honden of kinderen op de achtergrond tijdens Zoom-gesprekken en bedrijven hebben meer aandacht voor de mentale en fysieke gezondheid van hun werknemers. Hiermee kunnen we concluderen dat de werkplek is veranderd. Of mensen nu vanuit huis werken of terugkeren naar kantoor, ze zullen de vrijheid willen en verwachten. In dit artikel bespreken we verschillende manieren voor bedrijven en medewerkers om dit handig in te richten.

Onderzoek heeft enorme voordelen aangetoond voor authenticiteit op de werkplek, zowel voor individuen als voor organisaties in het algemeen. Uit de Leadership Development Survey 2021 van het Simmons University Institute for Inclusive Leadership bleek dat mensen die zich authentiek gedroegen op het werk zich zelfverzekerder, meer betrokken en gelukkiger voelden.

Bovendien zeiden de respondenten dat authentiek zijn hen in staat stelde sterkere relaties met collega’s op te bouwen en ongeveer de helft zei zelfs dat authenticiteit hen “beter in staat stelde om hun beste werk te doen” op kantoor.

hoe ziet authenticiteit er in de praktijk uit?
Authenticiteit op de werkplek kan niet zonder rekening te houden met de mentale welzijn, het is tevens een essentieel onderdeel voor gelukkige, gezonde werknemers. Bovendien is het een goede zakelijke praktijk om authenticiteit op de werkplek te bevorderen. Medewerkers ontwikkelen een diepere band met elkaar, wat leidt tot een lager verloop en een grotere betrokkenheid.

Een voorbeeld van authenticiteit op de werkvloer is de flexibiliteit om te werken waar en wanneer je wilt.

Het remote werken heeft bewezen dat medewerkers productief kunnen blijven zonder vast achter een bureau te zitten. Sommige bedrijven laten medewerkers zelfs de camera uitzetten tijdens gesprekken om de medewerker de mogelijkheid te geven om rond te lopen. Dit blijkt te helpen om zoom-vermoeidheid tegen te gaan.

Het is wel de bedoeling dat er gezonde grenzen worden gesteld om productiviteit van de medewerkers te waarborgen. Het vinden van een balans tussen het aanmoedigen van authenticiteit en het waarborgen van de productiviteit kan lastig zijn, maar met empathie en vertrouwen kan je een manier vinden om beide te bereiken. In de meest ideale situatie moet het kunnen dat een medewerker om 15.00 uur online nieuwe schoenen koopt (en meningen van collega’s krijgen) en zijn e-mails beantwoordt om 21.00 uur.

Hoe stimuleer je authenticiteit op de werkvloer?
Het creëren van leuke manieren waarop medewerkers met elkaar kunnen communiceren over dingen die niet werk gerelateerd zijn, is een effectief startpunt om authenticiteit aan te moedigen. Als bedrijf kan je een boekenclub creëren of verplichte uren instellen waarop er niet gewerkt wordt, maar juist team building activiteiten worden gedaan.

Bovendien is één van de meest effectieve en eenvoudige manieren om authenticiteit aan te moedigen het goede voorbeeld te geven. Hoe authentieker je als leider kunt zijn, hoe meer je medewerkers toestemming geeft om hetzelfde te doen.

Hoe falen bedrijven als het gaat om het creëren van een authentieke cultuur?.
De meeste bedrijven willen het beste voor hun werknemers, maar zijn bang om opnieuw in te stellen hoe een productieve, professionele omgeving eruitziet. Onze wereld van werk is niet meer wat het twee jaar geleden was en nu de wereld weer opengaat en werknemers terugkeren naar kantoor, kan het voor bedrijfsleiders verleidelijk zijn om te proberen op dezelfde manier te functioneren als vóór de pandemie.

Het is de basis voor ‘normaal’ – hoe de dingen vroeger waren. Maar met alle onrust van de pandemie hebben we ook nieuwe, prachtige manieren van werken geleerd en het is essentieel dat organisaties die elementen behouden.

Kijk je uit naar een nieuwe uitdaging met veel vrijheid? Bekijk de vacatures op onze website!

Bron: HubSpot

VOOR OPDRACHTGEVERS

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
CONTACT
Raoul Wallenbergplein 23
2404 ND Alphen aan den Rijn

hello@status-pro.nl
0172-334011

Direct contact STEL JE VRAAG AAN THATIANA
Status Pro BV - © 2024
Volg ons via social media