BLOG

MicrosoftTeams-image (10)
MicrosoftTeams-image (8)
MicrosoftTeams-image (7)

Van de Hotelschool naar recruitment: Een carrièreswitch vol uitdagingen en succes

Raynor trad in augustus 2022 in dienst als nieuwkomer in de recruitment branche. Ondertussen heeft Raynor maar liefst zeven IT-professionals mogen helpen bij hun volgende stap in hun carrière en is hij inmiddels begonnen met het zelfstandig leiden van het gehele recruitment traject.

Hiervoor had je geen ervaring met recruitment. Wat was jouw drijfveer om deze branche in te gaan?
Laten we vooropstellen dat ik toe was aan iets nieuws en uitdagends. Met mijn opleidingsachtergrond aan Hotelschool The Hague en mijn ervaring in de horeca was ik op zoek naar een functie waarin ik mijn soft skills goed kan gebruiken in meer een zakelijke omgeving. Uiteindelijk drijft het mij nog steeds om veel met mensen in contact te staan en om ervoor te zorgen dat zowel klant als kandidaat meer dan tevreden zijn als ik ze samenbreng.

Wat spreekt jou het meest aan binnen recruitment?
Ik denk toch wel het moment waarop iemand zijn handtekening zet onder een arbeidsovereenkomst.  We werken natuurlijk op basis van ‘no hire no pay’, maar voorafgaand zit er wel veel tijd en energie in om de juiste kandidaat te vinden. En idealiter is de eerste kandidaat die we benaderen degene die we gelijk kunnen introduceren aan onze klant en dan ook na twee gesprekken wordt aangenomen. Maar meestal zit er veel (man)uren, campagnes en afwijzingen in voordat we in de buurt van het gewenste resultaat komen!

Welke uitdagingen ben je onderweg tegengekomen en wat heb je hiervan geleerd?
De grootste uitdaging voor mij is denk toch wel het stukje sales. In de hospitality-industrie ben je toch gewend om veel open vragen te stellen en je service volledig aan te passen aan de wensen van je gast. Om controle te kunnen blijven houden over het hele proces, moet je veel meer “ja’s en nee’s” ophalen om te weten wat er moet gebeuren en of een deal gaat lukken of niet.

In jouw eerste drie maanden heb je zes succesvolle bemiddelingen gerealiseerd. Hoe heb je dit ervaren?
Ik denk dat het vooral een gevoel van opluchting gaf, omdat ik een redelijk drastische carrièreswitch had gemaakt en niet wist of het wat voor mij zou zijn. Dan is het lekker als het zo uitpakt in de eerste maanden.

Je bent jezelf verder aan het ontwikkelen als Recruitment Consultant. Kun je wat meer vertellen over dit traject?
De eerste 2 maanden was ik min of meer als Talent Sourcer vooral bezig met het zoeken en voorstellen van geschikte kandidaten voor vacatures van mijn collega die vervolgens het proces overnam en de communicatie met de klant onderhield m.b.t. het afwijzen van kandidaten en contractonderhandelingen.

Inmiddels ben ik begonnen met het leiden van het gehele recruitment traject en ben ik ook met sales begonnen waarbij ik mijn eerste klant heb kunnen binnenhalen! Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik dit allemaal onder de knie krijg en zo mijn eigen klantenbestand/ portfolio opbouw om zo mijn jaarlijkse targets te behalen. Waar ligt de uitdaging hierin? Om je tijd goed te verdelen tussen sales en recruitment activiteiten. Dan kom je eigenlijk ook weer terug op het “ja’s en nee’s” ophalen, zo snel mogelijk kunnen inschatten welke vervolgstappen je moet doen om het proces te kunnen laten slagen. Je probeert dus in zo min mogelijk contactmomenten met zowel klant en professional genoeg informatie te verzamelen en spaarzaam om te gaan met je tijd.

Je hebt inmiddels zelfstandig je eigen klant binnengehaald. Hoe heb je dit proces ervaren?
Zenuwslopend! Omdat ik op referentie van een bestaande klant werd gelinkt aan mijn nieuwe klant, was het misschien niet heel moeilijk om de organisatie en onze dienstverlening te verkopen. Wat wel heel moeilijk was, is het onderhandelen van onze dienstvoorwaarde. Hier waren meerdere gesprekken voor nodig om tot een overeenstemming te kunnen komen. Ik merkte dat het moeilijk was om balans te vinden in wanneer je een poot stijf kan houden en wanneer je flexibel kan zijn, zonder dat je ergens op stuk loopt.

Nadat de overeenkomst was getekend wil je dan ook zo snel mogelijk je meerwaarde bewijzen en de vacature ingevuld hebben. Gelukkig had ik een kandidaat beschikbaar die daar meteen op gesprek kon en ook uiteindelijk is aangenomen! Wat ik ervan geleerd heb is dat het tijdens onderhandelingen niet erg is om het proces even te pauzeren om te kunnen overleggen/ advies in te winnen bij collega’s om een zo goed mogelijke deal te kunnen krijgen. En dat vakkennis de sleutel is voor elk gesprek en onderhandeling.

Wat zijn je doelen voor jouw carrière bij Status Pro?
Het eerste doel is om aan het einde van mijn contractjaar (eind juli) van junior af te zijn en een constante factor binnen Status Pro te worden. Ik wil een betere domeinspecialist worden binnen IT Infra en het niveau van een Senior krijgen. We zijn binnen IT Infra ook bezig met het opzetten van ontzettend mooie projecten onder andere voor de Legion, dus dat moet natuurlijk ook goed uitpakken! Als laatste wil ik graag het Status Pro Indonesië kantoor bezoeken en wie zal zeggen wat er daarna nog zal komen… the sky is the limit toch? Genoeg werk aan de winkel dus!

We Are Looking For Happyholics
Wil jij, net zoals Raynor, werken in een dynamische omgeving die jou stimuleert om het beste uit jezelf te halen? Status Pro is op zoek naar gedreven en enthousiaste collega’s die het team komen versterken! Bekijk hier de vacatures of neem vrijblijvend contact met ons op.

VOOR OPDRACHTGEVERS

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
CONTACT
Raoul Wallenbergplein 23
2404 ND Alphen aan den Rijn

hello@status-pro.nl
0172-334011

Direct contact STEL JE VRAAG AAN THATIANA
Status Pro BV - © 2024
Volg ons via social media