BLOG

20221104-STATUSPRO-16
20221104-STATUSPRO-64
20221104-STATUSPRO-35

Ontwikkelingen binnen bank en verzekeringen voor 2023, Jamuel vertelt

De verzekeringswereld is volop in ontwikkeling. Nu december is aangebroken en het nieuwe jaar bijna in zicht is, is het belangrijk om van tevoren goed voorbereid te zijn op deze ontwikkelingen. Benieuwd wat deze ontwikkelingen zijn en hoe hierop ingespeeld moet worden? Onze Managing Consultant, Jamuel van Aanholt, vertelt hier graag meer over! In deze blog komt de huidige situatie op de arbeidsmarkt aan bod, wat de verwachtingen zijn voor het komende jaar en hoe je als organisatie het beste hierop kan anticiperen.

 Krappe arbeidsmarkt
‘Het afgelopen jaar hebben we gemerkt dat er in de bank en verzekeringen (net als in andere branches) ook sprake is van een schaarste aan professionals. Je ziet aan de ene kant een vergrijzing toenemen en aan de andere kant zie je dat er sprake is van weinig nieuwe instromers. Ik ben het afgelopen jaar echt heel weinig mensen tegengekomen die op school iets hebben afgerond richting de bank en verzekeringen of iets gevolgd/gestudeerd hebben wat hieraan gerelateerd is. Ook zie je dat mensen binnen de branche sneller van baan verwisselen dan een paar jaar geleden. Je komt het nog zelden tegen dat mensen langer dan vijf jaar bij dezelfde werkgever werken, maar dat is naar mijn mening ook iets van deze tijd.’

‘Je ziet daarnaast op de arbeidsmarkt dat mensen altijd op zoek zijn en openstaan voor een betere werkomgeving. Denk hierbij aan een werkgever met goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Wanneer een organisatie dit heeft, zijn mensen sneller geneigd om de stap te maken. Dit hoeft niet per se financieel te zijn, maar kan ook betekenen dat een werkgever bijvoorbeeld budget beschikbaar stelt voor de aanschaf van een goede thuiswerkplek. Dit zijn ook dingen waar mensen op de arbeidsmarkt binnen de bank en verzekeringen veel op letten als ze op zoek zijn naar wat nieuws.’

‘De verwachting is dat dit in het nieuwe jaar nog steeds verder zal toenemen en dat er nog meer schaarste gaat komen binnen de branche. Dit is echter ook afhankelijk natuurlijk van de economie. Mochten we in een recessie terecht komen en er vallen bedrijven om, dan komen er automatisch meer mensen beschikbaar en kan het zo zijn dat we misschien wel in het omgekeerde terecht komen, dan wat we afgelopen jaar hebben gezien; meer beschikbare mensen dan vacatures. Echter zie ik dit niet gebeuren en denk ik dat de schaarste alleen maar verder gaat aanhouden. Dit heeft mede te maken door de vergrijzing en met het feit dat de bank en verzekeringen bij de nieuwe generatie niet echt bekend staat als ‘sexy beroep’. Dit speelt een grote rol.’

Traineeships en Employer Branding
‘Ik raad het bedrijven sterk aan om te beginnen met interne traineeships. Hierdoor kan je mensen omscholen tot een Acceptant, Schadebehandelaar of Adviseur binnen de verzekeringen. Wij hebben zelf wel veel mensen gesproken die geïnteresseerd zijn in de branche, maar niet weten waar ze moeten beginnen. Gelukkig staan sommige opdrachtgevers er al wel voor open om zelf of in samenwerking met Status Pro mensen op te leiden en te investeren in zij-instromers. Dit zorgt er ook voor dat je je richt op een andere doelgroep, waarbij je je concurrentie voor kan zijn en je in een andere vijver gaat vissen. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat het ook helpt om te investeren in je employer branding en door middel van foto’s en video’s te laten zien hoe het werken binnen de financiële dienstverlening eraan toe gaat en hoe een werkdag eruitziet. Hierdoor hebben mensen die de branchevreemd zijn ook een beeld bij het werk en zetten ze sneller de stap om contact te maken.’

‘Wat bedrijven ook zouden kunnen doen, is om te investeren in gunstige secundaire arbeidsvoorwaarden voor de werknemers.’

Denken in mogelijkheden
‘Status Pro is in staat om samen met de klant te kijken welke mogelijkheden er zijn om een eigen traineeship programma op te stellen, waarin mensen omgeschoold kunnen worden tot een professional binnen de financiële dienstverlening. Hierbij wordt er rekening gehouden met de risico’s en de kosten/baten die erbij komen kijken. Ook is Status Pro in staat om te ondersteunen in het aanpakken van de employer branding van de organisatie. Hier hebben we het afgelopen jaar ook Fidus mee ondersteunt, waarbij we een employer branding video hebben geregisseerd en geproduceerd tijdens het personeelsfeest en regelmatig mensen uit de organisatie aan het woord laten.’

Connecting Talent With Opportunity
Er zijn veel mogelijkheden binnen de financiële dienstverlening. Nu de branche volop in ontwikkeling is, blijft de vraag naar ambitieuze professionals alsmaar stijgen.

Er zijn veel mogelijkheden binnen de financiële dienstverlening. Nu de branche volop in ontwikkeling is, blijft de vraag naar ambitieuze professionals alsmaar stijgen. Bekijk de vacatures op onze website of neem vrijblijvend contact op via jamuel.vanaanholt@status-pro.nl of 050-2064020.

VOOR OPDRACHTGEVERS

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
CONTACT
Raoul Wallenbergplein 23
2404 ND Alphen aan den Rijn

hello@status-pro.nl
0172-334011

Direct contact STEL JE VRAAG AAN THATIANA
Status Pro BV - © 2024
Volg ons via social media