BLOG

20220405-STATUSPRO-65 (1)
20220405-STATUSPRO-92

Krappe arbeidsmarkt: creatieve manieren om te werven

Er zijn meer openstaande vacatures dan kandidaten. Recruiters moeten creatiever worden met het binden van talenten. Dit kan zijn door het efficiënter inzetten van de beschikbare tools en het beter vindbaar zijn. In deze blog verkennen wij de verschillende manieren om de krapte op de markt tegen te gaan.

Problemen op de arbeidsmarkt
In verschillende sectoren is het steeds meer te zien dat vacatures niet gevuld worden. Dit kan komen doordat de kandidaten die nog beschikbaar zijn niet goed genoeg zijn of omdat er geen beschikbare kandidaten zijn. Een concrete reden wat vaker ter sprake komt is dat Nederland aan het vergrijzen is.

Volgens de recruitment strateeg, Arjan Elbers, zullen komende 8 jaar de babyboomers stoppen met werken dit gaat over ongeveer 1,9 miljoen mensen. Hierdoor zal het verschil tussen vraag en aanbod veranderen, met het gevolg dat werven van nieuwe kandidaten steeds moeilijker wordt. Daarnaast heeft de pandemie ervoor gezorgd dat steeds meer mensen een carrièreswitch overwegen. Organisaties kwamen aan het begin van de pandemie stil te liggen en hebben veel medewerkers moeten ontslaan. Medewerkers die zonder baan zijn komen te zitten, moesten noodgedwongen kijken naar andere mogelijkheden. Bepaalde sectoren profiteren hiervan waarbij sommige sectoren, zoals de horeca hierdoor arbeidskracht verloren hebben.

Nederland vergrijst
In het vierde kwartaal van 2021 groeide het aantal vacatures naar recordhoogte. Volgens het CBS is dit een belangrijke factor voor de toenemende spanning op de arbeidsmarkt. Eind december waren er 387.000 openstaande vacatures, dat komt neer op 105 vacatures per 100 werklozen. Het kwartaal daarvoor waren er 372.000 openstaande vacatures, ofwel 93 vacatures per 100 werklozen.

De voorspelling is dat de arbeidsmarkt nog krapper zal worden. Volgens het CBS was de totale bevolking van Nederland in het jaar 2019 ongeveer 17.3 miljoen inwoners. Wanneer we de inwoners in leeftijdsgroepen categoriseren ziet dat er als volgt uit.

Naast de vergrijzing van de bevolking, wordt er ook gesproken over een mismatch op de arbeidsmarkt. ABN AMRO stelt op basis van het in juni 2020 gepubliceerde rapport met haar eigen arbeidsmarktindicator dat ondanks de coronacrisis de mismatch op de arbeidsmarkt aanwezig blijft. Uit het onderzoek is gebleken dat het werk wat mensen willen en kunnen doen niet overeenkomt met het werk wat aangeboden wordt. Als gevolg hiervan worden kandidaten niet geschikt bevonden of komen er geen reacties op openstaande functies.

De problemen op de arbeidsmarkt lijken niet snel te gaan verdwijnen. Wat kunnen werkgevers en Recruiters doen om deze problemen op te lossen?

Bij de buren aankloppen
Een andere oplossing is het halen van talent uit het buitenland. In vergelijking met andere landen zijn de werkvoorwaarden in Nederland relatief goed. Dit kan aantrekkelijk zijn voor talent uit het buitenland. Ook deze oplossing heeft zijn nadelen. Sommige werkgevers zien het werven van talent uit het buitenland als een kans om buitenlands medewerkers te benadelen. Volgens Inspectie SZW worden buitenlandse werknemers in Nederland geregeld uitgebuit in de vorm van: onderbetaling, misstanden en wanpraktijken. Dit gedrag zorgt er ook voor dat de inheemse bevolking moeilijker aan een baan komen omdat zij vergelijking met het talent vanuit het buitenland duurder zijn.

“Voor Nederlanders is een minimumloon laag, maar Polen werken er wel voor omdat dat loon veel hoger is dan in Polen.”
-Arend van Wijngaarden-

Recruitment is Marketing!
Een oplossing wat steeds vaker voorbijkomt en veelbelovend oogt, is het inzetten van marketing. Met marketing wordt bedoeld: het bereiken van je ideale doelgroep en het positief beïnvloeden van het gewenste gedrag van deze doelgroep.

Met het efficiënt inzetten van marketing kan een organisatie kandidaten op een persoonlijke en aangename manier benaderen. Dit helpt in het opbouwen van een duurzame relatie met kandidaten. Of de kandidaat wordt aangenomen of niet de kandidaat houdt hier een fijne ervaring aan over wat kan resulteren in het versterken van het imago van de organisatie. Marketing helpt een organisatie beter te filteren in de kandidaten, wat de risico op een mismatch verkleint. Marketing kan zowel online als offline ingezet worden en uit zich in de empolyer branding van de organisatie en de candidate experience tijdens de sollicitatieproces.

De vergrijzing in Nederland gaat voor grote problemen zorgen in de sectoren die niet erg populair zijn onder de jongeren. Een voorbeeld hiervan is de techniek sector. Deze sector heeft moeite gehad in het enthousiasmeren van jongeren om zich in het van op te laten leiden. Het inzetten van een goede marketingstrategie kan hier verandering in brengen. De combinatie van aantrekkelijk pullfactoren en goede communicatie kan jongeren gaan overtuigen om te komen werken in deze sector.

Connecting Talent With Opportunity
Dag in – dag uit verbinden wij ambitieuze professionals aan sterke werkgevers. Deze ambities worden dagelijks gerealiseerd door onze Consultants die professionals bemiddelen voor diverse toonaangevende opdrachtgevers. Samen met de Recruitment Marketeers en Talent Sourcers wordt er gewerkt aan wervingscampagnes van sterke merken, zoals Mercedes-Benz, KPN, Intratuin, Univé en vele andere opdrachtgevers door heel Nederland. Ben jij op zoek naar een nieuwe collega? Heb je momenteel te maken met andere recruitment vraagstukken? Of ben je benieuwd naar wat wij voor jouw carrière kunnen betekenen? Neem contact met ons op. Samen realiseren we ambities.

Bron; CBS, Frankwatching, Flexmarkt, De Ondernemer, Trouw