BLOG

20220104-STATUSPRO-59

Status Pro trapt het jaar af met een gloednieuwe vestiging in Almere

Sinds januari 2022 is Bayram verbonden aan Status Pro met een eigen vestiging in Almere. Met meer dan tien jaar (werk-) ervaring binnen de marketingbranche is Bayram de sparringpartner voor professionals en bedrijven. Met zijn expertise weet hij resultaten en groei te realiseren voor diverse klanten.

Stel jezelf eens voor 
Ik ben Bayram Peksen. Ik ben 39 jaar oud en een geboren en getogen Apeldoorner. Inmiddels woon ik in Almere met mijn vrouw en zoontje van 15 maanden. Als studie heb ik Commerciële Economie gestudeerd aan de Hogeschool van Amsterdam. Mijn hobby’s zijn voetballen, voetbal kijken en Crossfit. Ik ben best wel sportief ingesteld wat dat betreft.

Hoe ben je met Status Pro in aanraking gekomen?
Estafano van Aanholt en ik zijn oude klasgenoten van elkaar en zijn elkaar na onze studies gaan volgen op LinkedIn. In 2011 was Estafano begonnen met Status Pro en sindsdien ben ik Status Pro gaan volgen.

Wat heeft ervoor gezorgd om de samenwerking met Status Pro aan te gaan?
Sinds 2009 heb ik mijn eigen webshop. Daar heb ik in de afgelopen jaren aan gebouwd en gebracht naar een mooie volwassen fase. Het loopt als een geoliede machine, waardoor ik de behoefte kreeg om meer te gaan doen. Ik merkte aan alles dat ik meer kon en wilde doen. Afgelopen jaren heb ik nog verschillende ZZP opdrachten uitgevoerd. Na de laatste opdracht begon ik bij mijzelf na te gaan wat daadwerkelijk leuk lijkt en waar ik een passie voor heb. Op dat moment schoot Estafano mij te binnen. Ik wist dat hij naast recruitment eveneens actief is in de voetballerij met Status Pro Sport en het lijkt mij fantastisch om op den duur de voetbalwereld binnen te treden. Het is iets wat mij enorm interesseert, ik kan wel zeggen dat het een droom is. Mijn droom wil ik nu gaan najagen en vandaar dat ik Estafano benaderd heb. Na de gesprekken met Status Pro voelde ik eigenlijk al dat ik wat nieuws wilde gaan doen en is de samenwerking een feit geworden.

Hoe is de ambitie om te gaan ondernemen ontstaan?
Ik ben er eigenlijk ingerold. Ik had een geweldige afstudeerplek. Ik mocht een nieuwe webshop onder mijn hoede gaan nemen en deze verder ontwikkelen. Mijn intentie was eigenlijk om de evenementen branche in te gaan vanwege mijn ervaringen tijdens de fantastische minor ‘Management van Creativiteit & Innovatie’. Ik had gesolliciteerd bij verschillende evenementen bureaus, waarbij ik was uitgenodigd bij een bedrijf voor een gesprek. Na een leuk en prettig gesprek, werd ik uitgenodigd voor een tweede gesprek en deze zou plaatsvinden met de Directeur van een full service internet-bureau en een bedrijf met verschillende webshops. Het fenomeen E-commerce was mij nog onbekend. Het gesprek leidde naar een afstudeeropdracht om een webshop te lanceren met verschillende doelen. Met veel plezier ben ik hieraan begonnen en binnen 3 maanden kreeg ik nog een paar webshops onder mijn hoede. Ik had het zo erg naar mijn zin, dat ik zelfs avonden en weekenden bezig kon zijn. Ik vond het geweldig om te zien hoe een aantal aanpassingen konden leiden tot succes. Het beviel van beide kanten zo goed, dat ik een contract kreeg aangeboden en na mijn studie in dienst ben gebleven.

Het moment om te gaan ondernemen kwam voor het eerst wanneer ik aan tafel zat om te onderhandelen over een vast contract. Tot mijn grote verbazing kreeg ik te horen de organisatie werd verkocht. Het gesprek nam een andere wending, waarbij mijn Directeur tegen mij zei “Bayram, waarom ga je niet voor jezelf beginnen? Je doet het toch allemaal al!”. Het gesprek heb ik toen afgesloten met de afspraak om er een weekend over na te denken. Nooit had ik er over nagedacht om als ondernemer aan de slag te gaan. Het weekend ging voorbij, ik had erover nagedacht en met mensen uit mijn omgeving wezen sparren. De maandag erop was ik van plan om aan te geven dat ik als ondernemer van start zou gaan. Nadat de organisatie werd verkocht, heb ik toch nog een halfjaar als Accountmanager bij het full service-internetbureau gewerkt, maar daarna dan toch begonnen met mijn eigen webshop.

Je bent van oorsprong een professional binnen de Marketing/E-commerce. Kun je ons wat meer vertellen over jouw ervaringen?
Met de studie Commerciële Economie aan de Hogeschool van Amsterdam en de minor Management van Creativiteit & Innovatie heb ik een marketinggerichte opleiding genoten. Met mijn afstudeeropdracht ben ik voor het eerst in een E-commerce omgeving terecht gekomen. Na mijn afstudeeropdracht ben ik hier blijven werken, omdat het beide partijen goed beviel. Mijn verantwoordelijkheden groeiden snel en mede door nog een ander bedrijf van dezelfde eigenaren (full-service internetbureau) kreeg ik vrij snel de nodige inzichten op het gebeid van E-commerce. Van webshop management tot aan SEO, SEA, email marketing, link building en display affiliate. Tijdens het ondernemerschap met mijn eigen webshop heb ik ook nog verschillende andere webshops ondersteund met advies en ondersteuning.

Hoe is de carrière switch van E-commerce naar recruitment tot stand gekomen?
Ik zou het niet zozeer beschouwen als een carrière switch, maar meer als aanvulling. Ik ga namelijk met kandidaten en bedrijven het hebben over E-commerce en marketing en dat is precies mijn domeinspecialisatie. Het lijkt mij dan ook fantastisch om de verbindende factor te zijn tussen professionals en werkgever.

Hoe onderscheidt Status Pro zich op de markt volgens jou en wat spreekt jou het meeste aan hierin?
Wat ik prachtig vind bij Status Pro is dat wij een geheel eigen methode hebben. Wij sturen niet zomaar cv’s door. Wij gaan met zowel bedrijven als met kandidaten de diepte in. Net zoals het feit dat een vacature veel meer omvat dan alleen wat er vermeld wordt, geldt dat ook voor cv’s. Het spreekt mij vooral aan, omdat ik vanuit mijn eigen persoonlijkheid en mijn eigen stijl kan toepassen. Zowel in de kandidaat als de werkgever kan ik mij goed inleven in de wensen en behoeften.

Op welke wijze ondersteun jij organisaties bij het aansluiten van talent?
Dat doe ik door de diepte in te gaan middels vragen. Ik probeer goed in kaart te brengen wat een organisatie graag wenst. Hetzelfde doe ik eveneens bij kandidaten. Ik ben vooral benieuwd naar enkele kernpunten. Door steeds door te vragen is er een dialoog waarbij je een goede indruk kan krijgen van een persoon qua niveau, kennis en ervaringen.

Wat voor type Marketing professionals verbind jij aan Status Pro?
Alle type Marketeers wil ik graag verbinden met een passende werkgever. Een Online Marketeer, Content & Communicatie Specialist, Brand Manager, Campagne Manager, SEO/SEA Specialisten enzovoort. Marketing is vrij breed en Marketeers zijn erg interessant om mee te praten. De professionals die ambitieus zijn en graag bezig willen zijn met hetgeen waar ze van houden, die bemiddel ik graag. Ik ben ook echt van mening dat je moet houden van je werk. Het werk moet essentieel zijn en veel belangrijker zijn dan een salaris. Bovendien geloof ik erin dat wanneer je goed bent in je werk, je hoe dan ook ervoor wordt beloond.

Op welke wijze kan jij een meerwaarde zijn voor deze Marketing professionals die uitkijken naar de volgende stap?
De marketing professionals die ik bemiddel, kunnen er zeker van zijn dat ik hen aan tafel zet met de Manager waar zij voor solliciteren. Ik zal de professional zo goed mogelijk voorbereiden, zodat hij of zij zich zo sterk mogelijk kan vertegenwoordigen tijdens het gesprek.

Wat is voor jou een hoogtepunt geweest in jouw carrière?
Voor mij is het toch wel een hoogtepunt dat ik dit jaar ben gestart met mijn 2e onderneming en beschik over een kantoorruimte in Almere.

Welke ontwikkelingen binnen de recruitment houd jij nauwlettend in de gaten?
De krapte op de arbeidsmarkt die nu heerst, niet alleen binnen het vakgebied marketing. Er zijn meer vacatures dan sollicitanten momenteel. Beschikbare marketing professionals hebben het voor het kiezen en zijn überhaupt schaars op dit moment en dit kan het lastig maken om de juiste kandidaat te vinden. Dit vergt dan ook een hele andere aanpak.

Wat zijn jouw toekomstplannen met Status Pro?
Mijn toekomstplannen met Status Pro Almere oftewel Marketing is om het team uit te breiden. Ik ben een optimist en stel vrij hoge doelen. Dromen, durven en doen is wat dat betreft een motto die ik nog wel eens uitspreek. Mijn doel is om dit jaar nog het team van Almere uit te breiden om zo nog meer marketing en E-commerce professionals aan mooie uitdagingen te helpen en prachtige vacatures te vervullen.

Welk advies wil je graag meegeven aan professionals?
Zorg dat je houdt van je werk! Doe het met plezier. Ga met een lach naar je werk, wees verheugd met hetgeen wat je gaat doen. Plezier in je werk is zo belangrijk, dat het niet mag worden onderschat.