The Status Pro Times: ‘‘Mensen verbinden is wat we doen, dag in, dag uit!”
Estafano van Aanholt (38) is de Managing Director en initiatiefnemer van Status Pro. Hij woont in Alphen aan den Rijn met zijn partner Angela Timisela (31) en twee dochters Chloé (3) en Chelsey (1). Vanuit zijn passie voor het verbinden van talent zijn de labels Status Pro en Status Pro Sport ontstaan. In dit artikel vertelt hij over de eerste stappen met Status Pro, de ambities, positionering, ontwikkelingen binnen het bedrijf en de transitie van een eenmanszaak naar de aansturing van een snelgroeiende organisatie.
Kun je wat vertellen over het begin van je carrière?
“Het is altijd mijn ambitie geweest om te ondernemen. Met de keuze voor een breed georiënteerde hbo-opleiding Commerciële Economie heb ik hier voor mijzelf de basis gelegd. Ik deed een duale studie, waarbij werken en studeren werd gecombineerd. Voor mijn derde en tevens laatste werkperiode mocht ik afstuderen bij De Nederlandse Interim Groep, het huidige DPA. Ik begon als Recruitment Consultant en kreeg kort daarna de verantwoordelijkheid voor een vestiging in Rotterdam. Ik had het goed naar mijn zin toen ik ineens een aanbod kreeg voor wat in mijn ogen een droombaan was! Ik kon aan de slag als Accountmanager bij Life After Football. Een totaal ander segment in de professionele voetbalwereld en mediabranche, maar voor mij, met een passie voor voetbal en lifestyle, op het lijf geschreven. Ik vond het daarnaast belangrijk om nog meer ervaring op te doen in het bedrijfsleven: andere sectoren, andere werkgevers, omdat ik wist dat ik deze waardevolle kennis en ervaring toe zou kunnen passen in mijn eigen bedrijf, wat er uiteindelijk moest en zou komen. Een goede vriend en oud-collega van mij bij NIG, Moss Dolman wist van mijn ambities om te ondernemen. Vanuit zijn positie bij BlackBerry Nederland bood hij mij een kans aan die ik wederom niet kon laten liggen. Door middel van een midlance constructie werd ik ingehuurd om Sales trainingen te geven en professionals in de telecombranche te coachen. Het ideale hiervan was dat dit een parttime opdracht was, waardoor ik een stuk zekerheid voor mezelf had gecreëerd en daarnaast de ruimte had om te starten met mijn plannen voor een eigen onderneming.”
Heb je altijd de ambitie gehad om een eigen onderneming te starten in de recruitment?
“Eerlijk gezegd dacht ik niet direct aan de recruitmentbranche. Ik ben hier wel direct mee begonnen bij aanvang in 2011 omdat er op dat moment enorme vraag naar was. Het leuke is dat we momenteel nog steeds met klanten werken uit die tijd. Daar ben ik erg trots op. De eerste vijf à zes jaar heb ik benut om te pionieren. Ik kom niet uit een ondernemersfamilie en er waren in die tijd – we kwamen net uit de kredietcrisis – niet veel mensen om mij heen die een eigen bedrijf hadden. Ik moest dus overal zelf achter komen. In die eerste periode heb ik verschillende bedrijven opgezet. Ik vond veel dingen leuk en ik zag overal kansen, maar de recruitmentdiensten van Status Pro waren altijd een stabiele bron van succes. Er kwamen steeds meer klanten, relaties en plaatsingen bij waardoor de potentie van het recruitment concept steeds duidelijker werd. In 2016 besloot ik na een goed gesprek met mijn vriendin Angela om het anders aan te pakken en mij volledig te focussen op mijn activiteiten met Status Pro in de recruitmentbranche. Ik wilde mij volledig richten op het versterken van dit concept om van daaruit te kunnen groeien met een team en hiermee uiteindelijk ook de basis neer te zetten als intermediair binnen de professionele voetbalwereld.”
De naam Status Pro, waar staat dat voor?
“Status staat voor mij voor ‘erkenning’, vrij vertaald uit de originele definitie ‘maatschappelijke aanzien’. Dit laatste is niet te verwarren met roem of rijkdom, maar meer vanuit het perspectief van de waardering die iemand krijgt voor een bepaalde prestatie. Het woord ‘Pro’, is een afkorting voor ‘Professional’. Kortom, onze naam staat voor professionals die ernaar streven om de beste in hun vakgebied te zijn, die zich steeds verder willen ontwikkelen en bereid zijn hard te werken om de beoogde doelstellingen te behalen. Dit zijn de professionals die intern bij ons werken, maar ook de professionals die wij bemiddelen voor onze opdrachtgevers.
Het is ook een woordspeling op status quo (‘een bereikte toestand of in stand houden van een toestand’). Ik ben juist altijd bezig de status quo te verbreken en hecht veel waarde aan het continu blijven ontwikkelen en verbeteren. Nog geregeld krijg ik hele positieve reacties op onze naam en ik spreek het nog steeds met veel trots uit.”
Verzin je eerst de naam en dan inhoudelijk de onderneming? Of andersom?
“Zowel bij het bedenken van een naam, project of onderneming begin ik altijd vanuit het concept. Dit is een creatief proces waar ik veel voldoening uit haal. Ik denk dan altijd na over drie belangrijke elementen, namelijk wat willen we bereiken, wie is de doelgroep en wat is de boodschap. Op deze wijze komt er altijd iets moois uit.”
In 2011 zag het speelveld er heel anders uit. Wat zijn grote verschillen en hoe ging je met de uitdagingen van toen om?
“Het online landschap van social media en cv-databases was nog volop in ontwikkeling. De arbeidsmarkt in zijn geheel zag er destijds ook heel anders uit. Kandidaten waren vaak ontzettend blij dat ze werden gebeld voor een mogelijke nieuwe uitdaging. Dat is nu uiteraard nog steeds wel zo, maar in mindere mate. We moeten nu veel doelgerichter te werk gaan en begeven ons momenteel echt in een kandidatenmarkt, waarin professionals meer keuzes hebben. Een andere uitdaging was dat ik in 2011 nog niet de financiële en technische middelen had die mijn concurrenten wel hadden. Ik moest hierdoor ontzettend creatief te werk gaan in het vinden van geschikte kandidaten en opdrachtgevers. Vanaf het eerste moment heb ik de focus gelegd op de grotere bedrijven en de meer aansprekende werkgevers. Dit vanuit de gedachte dat zij het interessantst waren voor professionals en daarbij het prettige gegeven dat zij vaak doorlopend mensen nodig hadden. Dit pakte goed uit. Als ik eraan terugdenk dan was dit toch wel de charme van die tijd; het leren door te doen, het creatief omgaan met beperkte middelen, het tonen van lef en de successen die ik daarmee behaalde. Deze periode is heel belangrijk geweest voor waar we nu als bedrijf staan.”
Waar liep je als jonge ondernemer tegenaan?
“Ik ben een optimistisch persoon, ondernemend en een sales professional. Het gevaar dat op de loer ligt met dergelijke eigenschappen, zeker in mijn geval, is dat ik overal kansen in zie. In het begin heb ik hier achteraf gezien wel ‘last’ van gehad.
Ik heb zelf moeten ervaren dat veel clichés over het ondernemerschap waar zijn. Het feit dat je je moet focussen, hard moet werken, offers moet maken, geduldig en consistent moet blijven bouwen, en omstandigheden voor jezelf moet creëren om überhaupt succesvol te kunnen zijn. Ik ben altijd ambitieus geweest en werk hard, maar ik gaf te veel plantjes als het ware te weinig water. Met de tijd word je ouder, als het goed is wijzer en leer je van je fouten. Ik geloof wel heel sterk dat het allemaal onderdeel is van het proces. Een van mijn motto’s is: ‘‘We don’t lose, we learn!’’ Ik ben er altijd goed mee om gegaan door positief te blijven en het de volgende keer anders te doen. We hebben dit soort periodes en leermomenten allemaal nodig om een betere versie van onszelf te worden, zolang je er maar echt wat mee doet.”
Veel mensen starten een onderneming, maar halen de vijf jaar niet. Wat was in de beginjaren jouw sleutel tot succes?
“Dat ik begon met ondernemen vanuit een stuk zekerheid. Zoals gezegd gaf de midlance constructie bij BlackBerry en later enkele interim- en recruitment opdrachten mij de zekerheid om door te kunnen gaan. Ik kwam er gauw achter dat het in de eerste plaats uiteraard belangrijk is om tijdig de nodige omzetten te realiseren, maar dat het daarnaast ook van belang is dat je cashflow op orde is. Je kan bijvoorbeeld wel een succesvolle maand realiseren, maar als dat geld over drie maanden pas op je rekening staat kan het alsnog knap lastig zijn om die periode door te komen. Ook stond het concept Status Pro voor die periode gewoon goed. Ik had er zelfs nog meer uit kunnen halen als ik direct de volledige focus hierop had gelegd. Aan de andere kant hebben mijn andere ondernemingen mij ook erg goed gevormd tot de ondernemer die ik nu ben. Ik werkte vanaf dag één al met stabiele partners met vaste opdrachten. Ook had het concept vanaf het eerste moment al een bepaalde aantrekkingskracht naar de doelgroep van professionals, klanten, business partners, relaties en leveranciers.”
Zijn de sleutels tot succes in de jaren daarna veranderd?
“De essentie van het concept en onze kernwaarden staan nog steeds als een huis. Status Pro staat voor een professionele werkomgeving, waarbij wij enorm veel waarde hechten aan het adequaat bedienen van onze klanten en relaties. Dit vanuit de juiste domeinkennis, pro-activiteit, communicatieve vaardigheden en het empathisch vermogen richting al onze stakeholders. Het personeel en de professionals waarvoor wij bemiddelen typeren zich als proactief, professioneel, domeinspecialist, ambitieus, eerlijk en transparant. Wij krijgen energie van het sluiten van overeenkomsten, werken hard en hechten enorm veel waarde aan integriteit. Dit is waar we voor staan en we doen allemaal ons uiterste beste om dit elke dag uit te dragen.
Het verschil is wel dat het team veel groter is geworden. De opdrachten zijn omvangrijker, waardoor de belangen en onze verantwoordelijkheden steeds groter worden. Dit brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee, waar ik ontzettend veel plezier uithaal. Het leuke is ook om te zien dat we door onze ervaring en de tools waarmee we werken steeds weer beter worden in ons vak.”
Los van de branche waar jij je in begeeft, is het ondernemen een vak apart. Hoe heb jij hierin kunnen ontwikkelen?
“Door het te ademen, te leven en uit te dragen met alles wat ik in me heb. Voor mij begint het altijd hiermee als je iets tot een echt succes wilt maken. Ik lees veel, heb trainingen gevolgd, praat regelmatig met professionals uit de branche en uit andere werkomgevingen. Daarnaast ben ik ook iemand die zich zonder moeite kwetsbaar opstelt wanneer ik iets niet weet om er vervolgens voor te zorgen dat ik het me eigen kan maken. Ik laat me graag door gelijkgestemde mensen inspireren en krijg ontzettend veel energie van het delen van kennis met anderen. In combinatie met de eerder genoemde punten komt het neer op hard(er) werken, doen wat noodzakelijk is om succesvol te zijn en ervoor zorgen dat jij een specialist bent binnen jouw vakgebied. Wij werken ook met de beste partners die ons ondersteunen op allerlei fronten van wet- en regelgeving op de arbeidsmarkt, employer branding tot automation tools, big data en specifieke vraagstukken binnen de domeinen waarin we actief zijn. Met behulp van deze kennis, visie en werkethiek ontstaat er een bepaalde dynamiek waardoor je je blijft ontwikkelen en je vervolgens gaat onderscheiden van anderen.”
De groei van een bedrijf brengt ook persoonlijke uitdagingen met zich mee. Wat zijn voor jou de grootse?
“Een voordeel voor mij is dat ik oprecht ontzettend veel energie haal uit het bedenken van oplossingen. De meeste uitdagingen die ik tegenkom binnen mijn bedrijf ervaar ik dan ook als positief en ik zie vaak juist als kansen. Maar natuurlijk zijn er wel een aantal. Als eerste, en dat is niet zozeer een uitdaging maar een heel sterk bewustzijn, is het feit dat Status Pro een heel team van mensen voorziet in hun levensonderhoud. In 2011 kon ik al snel voorzien in mijn eigen levensonderhoud, en dit breidde al snel uit naar het team. Met dat het team groeide kwam wel een steeds groter verantwoordelijkheidsgevoel hierover. Ik heb me hier Godzijdank nooit zorgen over hoeven maken maar het is wel een van de redenen dat ik dag en nacht met het bedrijf bezig ben. Een andere is dat ik van origine een erg ongeduldig persoon ben, maar als het om het wel en wee van het bedrijf gaat of het organiseren van zaken voor het team, wil ik dat alles perfect geregeld is en ben ik juist heel berekend. Tot slot, voel ik de verantwoordelijkheid waar ik het eerder over had ook naar mijn partner, kinderen, familie en vrienden. De groei van het bedrijf betekent vaak ook veel (onregelmatige) uren maken, van huis zijn en thuis nog steeds met werk bezig zijn. De balans vinden tussen werk en privé is een van de grootste uitdagingen waar ik dagelijks mee te maken heb.”
Je begon Status Pro alleen, maar het bedrijf is inmiddels gegroeid naar een team van medewerkers. Wat voor werkgever ben jij?
“De leiderschapsstijl die mij het best omschrijft is ‘lead by example’. Ik probeer mijn teamleden zoveel mogelijk te inspireren om altijd het beste uit henzelf te halen en dat doe ik onder meer door zelf het goede voorbeeld te geven. We stellen hoge doelen en werken hier hard voor. Mijn team is zeer ambitieus en ik wil hen zoveel mogelijk faciliteren om hun maximale potentieel te benutten. Ik ben iemand die graag successen deelt met mensen met dezelfde kernwaarden. Daarnaast ben ik toegankelijk en benaderbaar voor iedereen. Dit geldt voor zowel zakelijke als privékwesties. Ik wil een veilige omgeving creëren waarin ruimte is voor kwetsbaarheid. Wanneer het in het koppie of thuis niet lekker zit, dan merk je dat op het werk en andersom net zo goed. Hier probeer ik altijd aandacht aan te geven. Professioneel gezien hoop ik dat mijn collega’s mij het voorbeeld zien geven en denken ‘Als hij het kan, dan kan ik het ook’. Continue ontwikkeling is voor mij belangrijk. Zowel met het team als met iedere medewerker schetsen we een plaatje van waar we nu staan, wat er goed gaat, wat beter kan of waar we naartoe willen en hoe we samen deze doelstellingen kunnen realiseren.”
Waar kijk jij als Managing Director naar bij jouw medewerkers?
“In de eerste plaats of iemand oprecht is en zijn/haar hart op de juiste plek heeft zitten. Van hieruit kijk ik naar competenties, soft-skills, unieke eigenschappen, achtergrond en persoonlijke ambities. Met achtergrond bedoel ik welk levenspad iemand heeft bewandeld, omdat dit een persoon vormt en veel zegt over iemands intrinsieke motivatie. Dit vind ik enorm interessant en hier ga ik graag mee aan de slag! Ik zoek ook altijd naar de ambitie(s) die een medewerker heeft. Vervolgens toets ik hoe graag iemand die wil bereiken en wat diegene hiervoor wil doen en vooral laten. En ik ben altijd op zoek naar talent, verborgen of niet. Talent dat onderweg is met het behalen van doelen, open staat voor nieuwe uitdagingen, anderen stimuleert in hun carrière, en zich ontwikkelt tot de beste versie van zichzelf; persoonlijk en professioneel. Qua diversiteit zit het overigens wel goed bij ons. Wij hebben een ontzettend gevarieerd en divers team met mensen van allerlei achtergronden. We delen dezelfde waarden waardoor we een heel leuk en sterk team hebben met ontzettend veel potentie.”
Wat voor cultuur heb je gecreëerd binnen Status Pro?
“We zijn commercieel gedreven professionals en hebben een cultuur gecreëerd, waarbij we altijd uitgaan van de toegevoegde waarde voor professionals en opdrachtgevers. We zijn ambitieus, waarbij iedereen de hoogste score neer wilt zetten, maar dat ook aan een andere collega kan gunnen. We hechten waarde aan de hoge kwaliteit van onze dienstverlening. We hebben een hecht team van Recruitment Specialisten, dat voor elkaar klaarstaat en de bereidheid heeft om er alles aan te doen om onze klanten en externe collega’s tevreden te stellen. Wij worden gelukkig van ambitieuze professionals en tevreden opdrachtgevers.”
Wat is de missie van Status Pro?
“Status Pro is een verbindende factor tussen ambitieuze professionals en opdrachtgevers. We willen een duurzame en kwalitatieve bemiddelingspartner zijn voor zowel klant als kandidaat. Mensen verbinden is wat we doen, dag in, dag uit. Ons wervingsteam bestaat uit Recruitment Consultants met de nodige ervaring binnen de een bepaalde expertise, Recruitment Marketeers en Talent Sourcers die effectieve cross mediale wervingscampagnes creëren om zo in contact te komen met de beste actief en latent werkzoekende professionals. Doordat we met domeinspecialisten werken, hebben we inhoudelijk goede gesprekken met opdrachtgevers en professionals, kunnen we net wat verder de diepte in gaan en dit wordt als zeer prettig ervaren. In combinatie met de innovatieve recruitment tools en processen waarmee we werken zijn we hierdoor in staat om binnen de gestelde termijnen de juiste kandidaten voor te stellen.”
Waar komt de ambitie vandaan om het landschap van de voetballerij en esports te betreden? “Vanuit de overtuiging dat ik altijd wil doen wat ik leuk vind. Voetbal is een van mijn grootste passies en van jongs af aan heb ik hier altijd al een rol van betekenis in willen spelen. Als profvoetballer is dat helaas niet gelukt, maar als zaakwaarnemer vervullen wij nu die rol. Status Pro ben ik oorspronkelijk gestart om te fungeren als intermediair binnen de professionele voetbalwereld. Ik heb hier een sterk netwerk in, ben bekend met het (zakelijke) spel en mijn persoonlijke eigenschappen komen hier goed tot zijn recht. Een plek verdienen en inkomsten genereren in deze business kost veel tijd. Om deze reden begon ik met Status Pro als intermediair op de arbeidsmarkt. Terugkijkend was dit de beste beslissing die ik had kunnen nemen. We hebben een snelgroeiende organisatie neergezet en dit zorgt voor een referentie en middelen om te investeren in onze ambities in de voetbalwereld. We hebben ook altijd oog voor innovatie en snelgroeiende markten. Hier schaar ik Esports onder, hoewel deze markt nu eigenlijk al erg groot is. Toen ik de kans kreeg om Delano Limaheluw als Esports Consultant en Romano Denneboom als Football Agent en partner aan Status Pro Sport te verbinden viel alles op zijn plek. We hebben een re-branding doorgevoerd en ons concept opnieuw gepositioneerd en geladen in de markt. Hiervan zien we nu al dat er ontzettend goed op wordt gereageerd. We hebben in een korte tijd interessante cliënten, sterke merken en relaties aan ons weten te verbinden.”
Wat is de visie achter Status Pro Sport?
“De markt wordt nu beheerst door ervaren bureaus die al heel lang bepalend zijn. Wij zien echter een verschuiving in de markt en in de behoeften van professionele voetballers en clubs. Er komt veel meer kijken bij de begeleiding van bijvoorbeeld een speler, zoals personal branding, social media, zakelijke ambities, het landschap van vele agenten en de belangen die met de dag groter worden. Status Pro heeft alle facetten in huis om cliënten optimaal te adviseren en begeleiden. Romano Denneboom heeft de ervaring als speler, Delano als professioneel esporter, Kenneth als scout en zelf ben ik verantwoordelijk voor het zakelijke aspect om in contact te staan met clubs en sterke merken. Onze backoffice fungeert ter ondersteuning op allerlei gebieden en dan werken we ook nog met een flexibele schil van specialisten als Fiscalisten, Accountants, Marketeers, Mental Coaches, Voedingsdeskundigen tot zelfs een 24/7 conciërge service. Er is dus echt sprake van een full service management dienst in combinatie met onze expertise van hoe wij het noemen: ‘van het veld tot aan de bestuurskamer’. Ik ben ervan overtuigd dat deze combinatie ons uniek maakt.”
De 10 jaar zijn voorbij gevolgen. Noem drie hoogtepunten?
“In de eerste plaats de transitie van mijn eenmanszaak naar een BV in 2017. Niet alleen de verandering van de rechtsvorm, tevens de groei die dit symboliseert. Ten tweede de uitbreiding van het team in 2020, het jaar dat ook nog eens in het teken stond van COVID-19. Bijzonder genoeg, is dit jaar tot nu toe ons beste jaar ooit geweest qua resultaat. Ten derde, ben ik ontzettend trots op de ontwikkeling van het concept Status Pro, wat inmiddels zo schaalbaar is dat we er ook franchisenemers bij kunnen aansluiten, en uiteraard wat we nu al hebben neergezet met Status Pro Sport.”
Waar staat het bedrijf (bedrijven over 10 jaar)
“Over 10 jaar fungeert ons hoofdkantoor als een fysieke ‘hub’ op een prachtige locatie waar al onze concepten samen komen. Status Pro is dan verder gegroeid en dit geldt ook voor het aantal franchisenemers. Met Status Pro Sport zijn wij dan een gevestigde naam met gevestigde cliënten die uitkomen in de Champions League. Het podium waar wij het best tot ons recht komen en willen (blijven) spelen. De internationale uitbreiding heeft dan ook meer vorm gekregen en ik zie diverse kantoren voor me op verschillende continenten.”
Waar had jij in 2011 verwacht te staan als mens en ondernemer in 2021?
“Het leven is vrij onvoorspelbaar, maar ik heb wel een duidelijk beeld van waar ik naar toe wil en hoe ik dat voor elkaar ga krijgen. Ik ben een echte planner en denk ver vooruit, dat is denk ik ook mijn kracht. Hier haal ik ontzettend veel energie uit en tot nu toe heb ik het ook steeds met horten en stoten voor elkaar kunnen krijgen. Ik wil niet zeggen dat ik dit verwacht had in 2011, maar het loopt voor mijn gevoel wel redelijk volgens planning. Ik ben me bewust van de grootse plannen die ik heb, maar hoe erg het me ook bezighoudt, ik ben vooral dankbaar voor waar we nu staan. Ik ken het leven ook van de andere kant en hierdoor zie ik het als een voorrecht dat ik mag doen waar ik gelukkig van word en zoveel voldoening uit haal.”
Bron: The Status Pro Times, Estafano van Aanholt