CASE

Piece of Cake - Promotors
Motorola-Moto-G52-lifestyle

Motorola

Klant
Motorola
Jaar
2023
Vakgebied
HR- EN BACKOFFICE

De case
Motorola is een bedrijf dat zich bezighoudt met de ontwikkeling en verkoop van met name smartphones. Het bedrijf had behoefte aan een nieuw team van Promotors en Field Account Managers om de verkoop te stimuleren en de klanttevredenheid te verbeteren. Uit onderzoek bleek namelijk dat de B2C Sales strategie met behulp van Shop in Shop Promotors dé strategie is om het marktaandeel te vergroten en op deze manier de strijd aan te gaan met concurrerende merken. Belangrijk uitgangspunt is dan wel, dat de Shop in Shop Medewerkers de klanten op de juiste wijze benaderen, de algehele presentatie goed verzorgd is in de retail kanalen en dat het sales team constant geprikkeld en gemotiveerd blijft.

Onze aanpak
Onze eerste stap was het opzetten van een effectieve wervingsstrategie om de juiste kandidaten te vinden voor deze posities. We hebben geholpen bij het ontwikkelen van employer branding om Motorola als een aantrekkelijke werkgever te positioneren en hebben vervolgens gezamenlijk de sollicitatie- en selectieprocessen uitgevoerd, inclusief de job interviews.

Om deze doelstellingen te bereiken, hebben we een strategie ontwikkeld die gericht was op het aantrekken van de juiste kandidaten. We hebben allereerst een uitgebreide doelgroep analyse gemaakt om te bepalen wie we wilden bereiken en hoe we dit konden doen. Daaruit kwamen we erachter dat het vooral jongeren tussen de 18 en 25 jaar oud waren die in aanmerking kwamen voor deze functie en die actief waren op social media.

Op basis van deze bevindingen hebben we een social media campagne opgezet gericht op Instagram en Facebook. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van opvallende visuals en korte, pakkende teksten om de aandacht te trekken van de doelgroep. Daarnaast hebben we via LinkedIn en andere online vacatureplatformen een vacature gepost en deze gepromoot onder geschikte doelgroepen.

Na het samenstellen van het team, hebben we ons gericht op training en coaching om de nieuwe medewerkers te helpen bij het begrijpen van de producten en het ontwikkelen van de vaardigheden die nodig zijn om succesvol te zijn in hun functies. We hebben ook geholpen bij het ontwikkelen van een incentive regeling om de prestaties te stimuleren en het team te motiveren. Om ervoor te zorgen dat de vacatures nog meer opvielen, hebben we een aantal testimonials van huidige Shop in Shop medewerkers van Motorola verzameld en deze gedeeld op de sociale media kanalen. Dit gaf potentiële kandidaten een beter idee van wat de functie inhield en hoe het was om voor Motorola te werken.

Kortom, we hebben Motorola geholpen bij het opzetten van een succesvol team van Promotors en Field Account Managers door middel van effectieve werving, training, coaching en incentive regeling.

Het resultaat
Deze strategie bleek zeer succesvol te zijn. In totaal hebben we meer dan 500 sollicitaties ontvangen en hebben we tientallen kandidaten kunnen selecteren voor de volgende ronde van het sollicitatieproces. De campagne heeft niet alleen geholpen om de juiste kandidaten aan te trekken, maar ook om de naamsbekendheid van Motorola te vergroten.

In conclusie, door middel van een doelgroepanalyse en gerichte social media campagne hebben we Motorola geholpen om succesvolle kandidaten te werven voor hun Shop in Shop locaties. Door gebruik te maken van visuele content, pakkende teksten en testimonials hebben we de aandacht getrokken van de doelgroep en hun interesse gewekt. Het resultaat was een grote pool van kandidaten en een verbeterde naamsbekendheid voor Motorola én MediaMarkt. Ook het trainen en coachen ging goed, waardoor Motorola in die tijd steeg naar de 3e plek van meest verkochte smartphone merk. We zijn trots op de resultaten die we samen hebben behaald en hier zijn ook nieuwe samenwerkingen uit voortgekomen met andere aansprekende merken die actief zijn in het retail kanaal met soortgelijke ambities.

Meer weten over deze case en/of de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan contact op met Angela Timisela via hello@Status-Pro.nl of 0172-334011.

VOOR OPDRACHTGEVERS

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
CONTACT
Raoul Wallenbergplein 23
2404 ND Alphen aan den Rijn

hello@status-pro.nl
0172-334011

Direct contact STEL JE VRAAG AAN THATIANA
Status Pro BV - © 2024
Volg ons via social media